Veistäjä

Turkulaistunut humanisti. Lehmipoikain ja torppareiden sukua. Veistäjää aina tarvitaan. Vai oliko se puuseppää?

keskiviikko 18. heinäkuuta 2007

Josefov, vanha juutalainen kaupunki


Hostelini sijaitsee Josefovin kaupunginosassa, jossa on ollut juutalaisasutusta yhtäjaksoisesti noin 1000 vuotta. Vanha getto tuhottiin perusteellisesti 1900-luvun alussa uudenlaisen kaupunkikaavan tieltä. Kiemuraiset pikkukujat, pienet ja usein ränsistyneet talot saivat väistyä leveiden katujen ja suurien kivitalojen tieltä. Josefovin tuhoaminen ei ole ainutlaatuinen kulttuurihistoriallinen tuhoteko, mutta se herätti vahvaa vastustusta jo aikanaan. Sama tehtiin jo aikaisemmin mm. vanhalle Pariisille.


Kaupunginosan asukkaista kuuluisin lienee saksaksi kirjoittanut juutalaiskirjailija Franz Kafka, jonka Josefovin ajan asuintalon ohi kulkee päivittäin tasainen turistilauma.



***


Vanhasta juutalaiskaupungista, 1800-luvulla Prahaan liitetystä kaupunginosasta, on periaatteessa jäljellä enää sen lukuisat synagogat ja maailmankuulu vanha hautausmaa. Ne muodostavat yhtenäisen museokokonaisuuden. Kaikkiin kohteisiin pääsee yhdellä lipulla (aktiivikäytössä olevaa Vanhaa-Uutta synagogaa lukuun ottamatta, johon on oma pääsymaksu).



Prahantuntijoiden neuvoja uskoen menin hautausmaalle heti aamusta. Näin vältin suurimman ryysiksen.


Hautausmaan kyljessä on vuonna 1535 rakennettu Pinkasin synagoga, josta tehtiin sodan päätyttyä holokaustin muistomerkki. Seinille on kirjoitettu kaikkien 80 000 keskitys- ja tuhoamisleireillä kuolleiden tsekkiläistausttaisten juutalaisten nimet. Alttarin ympärille on kirjailtu keskitysleirien nimet: Auschwitz, Treblinka, Majanek... Taustalla pyörii ääninauha, jolla mies- ja naisääni lukee murhattujen nimiä.


Muistomerkki herätti hyvin samanlaisia tuntemuksia kuin Auschwitz. Raskainta oli lukea seiniltä lasten ja nuorten syntymä- ja kuolema-aikoja sekä yksittäisten sukunimen alla olevia pitkiä nimilistoja. Kokonaisia sukuja katosi maan päältä muutamassa vuodessa. Arviolta noin 8 000 – 10 000 tsekinjuutalaista selvisi natsimiehityksestä.


Pinkasin synagogan toisessa kerroksessa on näyttely, johon on kerätty Terezin (saks. Theresienstadt) keskitysleiristä säilyneitä lasten piirroksia ja maalauksia. Ne kuvaavat lasten tuntemuksia ennen ja jälkeen vangitsemisen. Niistä välittyy, ahdistus, epätietoisuus, mutta myös usko ja toivo paremmasta, unelmat. Israel, luvattu maa, on vahvasti esillä.


Tsekin (natsien vallan alla Böömin ja Moravian protektoraatin) juutalaiset kerättiin nimenomaan Tereziniin, mistä muodostui eräänlainen natsien propagandahakuinen ”mallileiri”. Sen olot olivat jonkin verran muita keskistysleirejä paremmat. Leirin asukkailla oli mm. rajattu itsehallinto. Kyse oli kuitenkin kokoamispisteestä, josta kulkivat junat ”itään” eli tuhoamisleirieille, etenkin Auschwitziin.


Vanha juutalaishautausmaa on maineensa arvoinen. Vuosisatoja vanhat hautakivet ovat tilan puuteen takia ahdettu lähekkäin. Ajan kuluessa useat hautakivet ovat menneet vinoon. Hautakivien koristelu on valtaosin hyvin vaatimatonta. Hepreankielisten tekstien lisäksi hautakivissä voi olla symboleita jotka kuvaavat kuolleen sukunimeä, ammattia tai taustaa. Esimerkiksi hautakiven päälle kaiverretut kädet kuvaavat Kohenin pappissukua.


Yksi huomiota herättävimmistä haudoista kuuluu Huomiota herättävin hauta kuuluu Hendl Bassleville, jonka aviomies oli ensimmäinen juutalainen, joka aateloitiin Habsburgien valtakunnassa ilman, että hänen täytyi kääntyä kristityksi ennen aateloitumista (mitä tapahtui jonkin verran).



Hautausmaan vieressä on ”Seremoniahalli”, jota käytettiin kuolleiden rituaaliseen pesemiseen ja hautausten valmisteluun. Nykyään siellä on näyttely, jossa kerrotaan juutalaisista hautajaisista ja hautaukseen liittyvistä säännöksistä ja traditioista.


Prahan juutalaisten elämää, perinteitä, arkea ja uskonnollisia menoja esittelevä näyttely jatkuu viereisessä Klausenin synagogassa, joka on rakennettu 1600-luvun lopulla.


Vanhin säilyneistä synagogista on Uusi-Vanha synagoga, joka on rakennettu 1200-luvulla. Sitä edeltänyt synagoga (siis Vanha synagoga) purettiin 1800-luvulla uuden Espanjalaisen synagogan tieltä. Goottityylinen rakennus on pieni ja intiimi ja soveltuu varmasti hyvin hiljentymiseen ja rukoiluun. Siellä pidetään edelleen jumalanpalveluksia.



Prahan juutalaismuseon historiallinen näyttely on jaettu kahteen osaan. Keskiajalta 1700-luvun loppuun ulottuva näyttely on Maiselin synagoogassa, joka alun perin rakennettu 1500-luvun lopulla. Sitä on korjattu ja laajennettu useaan otteeseen. Nykyinen goottilaisvaikutteinen ulkoasu on 1800- ja 1900-lukujen vaiheesta.


Historiallisen näyttelyn uusin löytyy Espanjalaisesta synagogasta, joka on Prahan synagogista uusin. Se valmistui vuonna 1893. Muurilaista, Espanjan kalifaattiajan tyyliä jäljittelevä synagoga kuvaa 1800-luvun lopun juutalaisyhteisön halua integroitua osaksi tsekkiläistä yhteiskuntaa. Koristelut ja tekstit eivät ole hepreaksi tai jiddishiksi, vaan saksaksi. Siirtyminen saksan kieleen kuvasti juutalaisten halua luopua eristetystä elämästä getosta, saavuttaa tasapuoliset kansalaisoikeudet ja edetä yhteiskunnassa. Valinta ei ollut ongelmaton.


Tsekissä kielikysymys, saksalaisvähemmistön ja tsekinkielisen enemmistön suhteet ovat keskiajalta asti olleet ajoittain hankalat. Omaksuessaan Itävalta-Unkarin virallisen kielen juutalaiset asettautuivat kielikysymyksessä hankalaan asemaan tsekkiläisen natonalismin nousun aikana. Toisaalta 1800-luvulla useat tsekinjuutalaiset puhuivat myös tsekinkielisen integraation puolesta. He olivat kuitenkin vähemmistössä.


Josefov ja sen juutalaismuseo olivat ehkä tähän mennessä matkani paras museokokemus. Näyttelyt oli rakennettu hyvin. Museon jakaminen useampaan sijaintiin on tässä tapauksessa selkeästikin toimiva ratkaisu.

Tunnisteet: , , ,

5 kommenttia:

Blogger Jussi-Pekka Hakkarainen kirjoitti...

Mikäli muistan ja oikein, niin Espanjalainen synagoga toimi natsivalloittajien varastona "Kuolleen rodun museota" varten. Tämä selittänee myös sen, miksi ko. synagoga on viimeiseksi avattu yleisölle, mutta myös se että sitä kunnostettiin pitkään ja vähillä rahoilla.

Ironista Josefovissa on se, että kun Hitlerin Saksan tarkoituksena oli tehdä Prahan juutalaiskaupunginosasta museo, niin loppujen lopuksi hän todellakin onnistui siinä. Kaupunginosalla ei oikeastaan enää ole kulttuurillista erityispiirrettään, jota juontuisi juutalaisuudesta tai juutalaisista.

Enää jälkimmäisen maailmansodan jälkeen kaupunginosassa ei ole ollut juutalaista ilmettä muualla kuin tässä ulkoilmamuseossa. Näitkö yhtään prahalaista juutalaista siellä? Niin! Valitettavasti se tuhotyö oli lopullinen ja meidän on kannettava syyllisyydentuntoa tapahtuneesta, ettei se koskaan kenellekään enää toistuisi.

Mikään tällainen ei saa toistua ja siitä meillä on vastuumme.

18. heinäkuuta 2007 klo 23.21  
Blogger Veistäjä kirjoitti...

Hyvä lisäys. Natsien roolia museoesineistön kokoamisessa tuotiin esiin vahvasti myös museon näyttelyssä.

Ajatus Tereziniin koottujen juutalaisten ja käyttämättömäksi jääneiden synagogien esineistön museoinnista oli näyttelytekstin mukaan alun perin Prahan juutalaisyhteisöstä lähtöisin. Tällä haluttiin välttää arvoesineiden ja keskeisten uskonnollisten esineiden katoaminen tai tuhoutuminen.

Natsit suostuivat esineistön kokoamiseen myönteisesti juuri mainitsemastasi syystä. He halusivat tehdä museon hävitetystä kansasta.

Esineistön keräämiseen osallistuneet museon työntekijät vietiin vuonna 1944 Terezinin kautta Auschwitziin.

Sekä Krakovassa että Prahassa on edelleen jonkin verran juutalaisia, mutta heidän määränsä on vähenemässä ikääntymisen myötä.

Yhteisöjen tuhoutumisesta johtuneet traumat ja sosialismin aikainen antisemitismi ajoivat tehokkaasti holokaustista selvinneitä Yhdysvaltoihin ja Israeliin. Ei ollut mitään hyvää syytä jäädä.

Eurooppa ja jokainen eurooppalainen on todellakin kollektiivisesti vastuussa holokaustista. Ja vastuussa siitä, ettei se koskaan toistu.

Bosnian sodan jälkeen en voi kuitenkaan sanoa, että olisin erityisen vakuuttunut "uuden" Euroopankaan moraalisesta selkärangasta.

19. heinäkuuta 2007 klo 23.06  
Blogger Toriäijä kirjoitti...

Tai pikemminkin koko maailman pitäisi olla vastuussa siitä, ettei mitään tällaista tapahdu enää! Mutta ihmiset eivät ole tällaiseen vielä kypsiä, Veistäjän mainitseman Bosnian lisäksi nousee mieleeni Irak, Darfur ja Venäjällä tapahtuvat hyökkäykset vähemmistöryhmiä kohtaan. Surullista on, että kykenemme lentämään kuuhun, mutta emme pysty elämään rauhassa toistemme kanssa.

Tarkoititko Veistäjä kommentissasi, että jokainen eurooppalainen on vastuussa tapahtuneesta vai vastuussa siitä, että näin ei tapahdu enää? En ihan täysin ymmärtänyt toiseksi viimeistä kommenttiasi?

20. heinäkuuta 2007 klo 16.10  
Blogger -J. kirjoitti...

Eurooppa ja jokainen eurooppalainen on todellakin kollektiivisesti vastuussa holokaustista.

Minusta tällainen on vähän ongelmallista, ainakin jos halutaan, että kollektiivinen vastuu käsitteenä tarkoittaa jotain. Sanan "vastuu" käyttäminen ihmisten kohdalla, jotka eivät olleet edes syntyneet sodan aikaan on vähän epäilyttävää - haisee liikaa vanhatestamentilliselle seitsemänteen polveen periytyvälle synnille tai Stalinin kansanvihollisen lapsille.


Ja vastuussa siitä, ettei se koskaan toistu.


Tästä olen tietenkin samaa mieltä, mutta päätelmän pitäisi seurata jo siitä moraalisesta ymmärryksestä, että ihmisten (joukko)tuhonta yleensäottaen on kerta kaikkiaan moraalisesti sietämätöntä.

20. heinäkuuta 2007 klo 17.19  
Blogger Veistäjä kirjoitti...

Eurooppalaisten kollektiivinen vastuu holokaustista on todellakin tiukka väite. Väitteen kestävyys riippuu todellakin siitä, mitä sanalla vastuu tässä tapauksessa tarkoitetaan.

Yiritän vähän avata väitettäni ja muutan sitä ja puhun eurooppalaisen kulttuuripiirin vastuusta. Tämä ehkä hälventää ajatusta siitä, että myös sodan jälkeen syntyneillä yksilöillä olisi henkilökohtainen vastuu vuosien 1941-45 tapahtumista. Se on väitteenä ehkä liian rohkea ja J:n sanoin, turhan vanhatestamentillinen.

Mitkä tekijät mahdollistivat holokaustin? Natsi-Saksa sen toteutti, valtiobyrokratian koko voimin, SS-vetoisesti. He kantavat suoran vastuun.

Mutta holokaustin taustalla vaikutti vahvasti eurooppalaisen kulttuuripiirin historiaan vahvasti nitoutunut antisemitismi, joka rakentui alun perin kristillisen dokrtiinin pohjalle. Se manifestoitui jo keskiajalla ristiretkiajan väkivaltaisina, suunnitelmallisina ja usein taloudellista eduntavoitteluun liittyvina pogromeina, murhina, pakkokasteina, karkoituksina.

Keskiajalla juutalaiset pyrittiin erottamaan muusta väestöstä. He olivat usein hallitsijan henkilökohtaista omaisuutta.

Valistus toi juutalaisten emansipatoitumisen mahdollisuuden. Integraation tielle nousi jälleen antisemitismin muuri. Se nousi keskiaikaisista opeista ja myyteista, mutta sai nationalistisia ja rasistisia piirteitä. 1800-luvun lopulla mukaan tuli rotuoppi, joka alkoi "tieteellistää" eurooppalaista rasismia, ja sitä myötä myös antisemitismiä.

Ensin juutalaiset haluttiin erottaa vääräoppisina kristityista. Sitten heiltä vaadittiin mukautumista homogeenisen kansallisvaltion normehin. Ja jos he onnistuivat integroitumaan yhteiskuntaan ja vielä menestymään, heitä syytettiin moraalittomuudesta, salaliitoista maailman dominoimiseksi jne. Ja kansallissosialistinen Saksa päätti lopulta yrittää tuhota heidät.

Historiallinen jatkumo on mielestäni aika selkeä. Eurooppalainen kulttuuripiiri on vasta toisen maailmansodan jälkeen alkanut kasvaa ulos niistä kulttuurisista tekijöistä, jotka mahdollistivat holokaustin. Mutta perillä ei vielä olla.

23. heinäkuuta 2007 klo 1.14  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu